Lęk w czasach zarazy – jak sobie radzić?

  • by

W związku ze światową epidemią COVID-19, nastał bardzo trudny czas dla wszystkich, także pod kątem psychologicznym. Każdy odczuwa jakiś rodzaj lęku – dla niektórych z nas jest to głównie lęk dotyczący zachorowania. Inni najbardziej obawiają się o starszych członków rodziny, a jeszcze innych dręczy strach o to, co przyniesie przyszłość. Czy lęk w czasach zarazy to jedyna emocja, która nam towarzyszy?

Mamy też teraz mnóstwo powodów, aby odczuwać znacznie podwyższony poziom stresu, frustracji, irytacji i innych trudnych – dla nas i dla naszych bliskich – emocji. Czy to przymusowe zamknięcie w domu, znudzone i rozstrojone dzieci czy konieczność dostosowania się do wymagań pracy zdalnej i niepewnej przyszłości – wszystkie te sytuacje są teraz, niestety, powszechne. Jeśli zaś wykonujesz zawód pierwszej potrzeby w czasach pandemii, Twój poziom stresu i trudnych emocji może szybko stać się nie do zniesienia.

Jak zadbać o swój lęk w czasach zarazy?

Niezwykle ważnym elementem dbania o swój dobrostan w czasie pandemii jest stworzenie sobie przestrzeni na wyrażanie swoich emocji. Istotne jest też aktywne szukanie sposobów radzenia sobie z nimi. Jest to szczególnie ważne w okresie społecznej izolacji. Warto zauważać, analizować i akceptować pojawiające się emocji i myśli. To niezbędne do osiągnięcia równowagi w nowej, trudnej sytuacji, jaką jest pandemia COVID-19.

Można zabrać się za to samemu. Przede wszystkim, dbaj o znalezienie codziennie chociaż odrobiny czasu dla siebie. Poświęć go na robienie tego, co Cię odpręża i przynosi Ci ulgę. Bardzo dobrze sprawdzą się ćwiczenia fizyczne, joga, medytacja. Może to też być Twój zwyczajowy sposób na relaks: książka, kąpiel czy serial.

Jeśli czujesz, że jest Ci trudno poradzić sobie z emocjami, nie wahaj się i zgłoś się po pomoc do psychologa. Po to właśnie jesteśmy, żeby pomagać w trudnych sytuacjach! Tu umówisz się na spotkanie.